Halv 8 hos mej!


Fördrink med misslyckade Chilli cheese balls, ja ni hör ju på namnet att dom inte ska vara platta. Men dom var visst goda ändå.


Chili och vitlöksmarinerade tigerräkor med limesås

Räkorna är marinerade i olja, chili, vitlök, persilja, salt o peppar sen stekta innan servering. Limesåsen är gjord på turkisk yoghurt, vitlök, salt, peppar o lite honung.


Lax med tortellini formaggio och en sås på vitt vin, grädde o färsk spenat

4 port
Det här behöver du :
Tortellini till 4 port
4 laxfiléer
1 citron
4 schalottenlök
½ kruka färsk timjan
½ kruka persilja
1 ask färsk bladspenat (ca 100g)
2 dl vitt vin
1 msk kycklingfond
1½ dl grädde
Salt & peppar
ev. maizenamjöl till redning


Gör så här :

Skär laxen i kuber och stek i stekpanna. Krydda med salt & peppar. Pressa över saften från en citron. Finhacka timjan & persilja och strö över precis innan laxen är färdigstekt. Ta fram en kastrull och smält lite smör. Finhacka schalottenlöken och fräs på så den blir mjuk. Tillsätt vinet, kycklingfonden och grädden. Finhacka bladspenaten och lägg i. Sänk värmen och låt såsen koka ihop nån minut. Red ev. av såsen med maizenamjöl utrört i lite vatten. Smaka av med salt & peppar. Servera såsen med tortellini och laxkuberna. Jag toppade allt med parmesan som är såhimla gott!



Vit chokladmousse med rabarberkompott

Vit chokladmousse
4 port

 2 dl vispgrädde
150 g vit choklad
1 ägg
1 dl Kesella kvarg

Gör så här:
 Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter. Vispa upp ägget och tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner kvarg och sist grädden. Häll upp moussen i glas. Låt glasen stå i kylen ca 1 tim.

Rabarberkompott
500 g rabarber
1 dl socker
1 kanelstång
½ dl vatten
färskpressan juice av 1 citron (det tyckte jag blev väldigt surt så då fick jag ha i mer socker)

Gör så här:
Skär rabarbern i ca 2 cm tjocka skivor. Lägg i en kastrull med socker, kanelstång, vatten och citron juice. Koka ihop till en kompott i ca 7 minuter. Ta från värmen och låt svalna. Ta upp kanelstången och ställ kompotten i kylen fram till servering.


Allt blev jätte bra, jag är super nöjd! Ååå laxen, pastan o såsen blev jag sugen på nu, det var såå gott! Jag tror tjejerna tyckte det var riktigt gott oxå :) Sitter o tittar på kuvertet med mina poäng i nu men jag får inte öppna det än, spännande! Nästa o sista gången blir hos Martina, om inte allt för lång tid hoppas jag.


Kommentarer
Postat av: moster cathrine

det var suuuuuuuuuuuuuuper gott syrran!!!



I have got competition hahahha:P

2011-05-17 @ 17:25:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0